زبانشناسی کاربردی
مریم فرنیا
چکیده
هدف از این مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه، بررسی چگونگی تحقق کنش گفتار انتقاد در کامنت های اینستاگرام توسط کاربران فارسی و انگلیسی زبان در پاسخ به اطلاعیه بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19 در پاییز 1399 است. به همین منظور، در پاییز 1399، 500 کامنت فارسی و انگلیسی از صفحات اینستاگرام وزرای آموزش و پرورش ایران و آمریکا ...
بیشتر
هدف از این مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه، بررسی چگونگی تحقق کنش گفتار انتقاد در کامنت های اینستاگرام توسط کاربران فارسی و انگلیسی زبان در پاسخ به اطلاعیه بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19 در پاییز 1399 است. به همین منظور، در پاییز 1399، 500 کامنت فارسی و انگلیسی از صفحات اینستاگرام وزرای آموزش و پرورش ایران و آمریکا که در آن پست هایی درباره بازگشت دانشآموزان به مدرسه در زمان شیوع همه گیری منتشر کردند جمع آوری شد. سپس داده ها بر اساس مدل کنش گفتاری انتقادی انگوین (2013) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که کاربران فارسی و انگلیسی زبان هر دو تمایل به استفاده از انتقاد مستقیم نسبت به انتقاد غیرمستقیم با بیان صریح بیزاری و ابراز صریح تقبیح به عنوان پرکاربردترین راهبردهای انتقاد مستقیم هستند. علاوه بر این، با توجه به راهبردهای غیرمستقیم، کاربران فارسیزبان از راهبرد درخواست برای تغییر بیشتر استفاده کردند در حالی که کاربران انگلیسی زبان راهبرد اشاره ضمنی را بیشتر به کار گرفتند. همچنین، استفاده از گرایش های حمایتی و تعدیل کننده های داخلی در هر دو پیکره مشابه بود. یافته های به دست امده این پژوهش از طریق مشاهده طبیعی تا اندازه ای نتایج به دست آمده با پژوهش مبتنی بر استخراج را تایید می کند.